Pædagogisk indsats på Trinbrættet

Den metodiske pædagogiske indsats

På Trinbrættet fokuseres der på at skabe en tryg og struktureret ramme for unge med særlige behov, herunder dem, der kræver en 1:1 støtte som en særforanstaltning. De pædagogiske indsatser bygger på en holistisk og individuelt tilpasset tilgang, hvor følgende metoder er centrale

Low Arousal-tilgangen

Low Arousal-tilgangen handler om at forebygge konflikter og nedtrappe udfordrende situationer ved at skabe et roligt og forudsigeligt miljø.

Personalet arbejder på at undgå at eskalere situationer ved at være bevidste om deres egen adfærd og kropssprog.

Dette hjælper unge med at føle sig trygge, selv i pressede situationer, og bidrager til at mindske stress og uro.

Harm Reduktion (Skadesreduktion)

Målet er at reducere de skadelige konsekvenser af risikoadfærd uden nødvendigvis at eliminere adfærden helt.

Dette kan omfatte arbejde med at mindske unges forbrug af rusmidler som hash, hvor de gradvist lærer at tage mere ansvar for deres egen adfærd.

Indsatsen indebærer også at opbygge relationer og tillid, for at støtte dem i at tage sundere valg.

Små Skridts Metoder

Ved at anvende små skridt-metoder fokuseres der på gradvis udvikling, hvor målene brydes ned i mindre, opnåelige delmål.

Denne tilgang giver de unge succesoplevelser, hvilket styrker deres selvtillid og motiverer dem til fortsat udvikling.

Det kan f.eks. være at arbejde med at øge skolefremmøde lidt ad gangen eller gradvist forbedre deres døgnrytme.

Harm Reduktion (Skadesreduktion)

På Trinbrættet fokuseres der på at skabe en tryg og struktureret ramme for unge med særlige behov, herunder dem, der kræver en 1:1 støtte som en særforanstaltning. De pædagogiske indsatser bygger på en holistisk og individuelt tilpasset tilgang, hvor følgende metoder er centrale

Anerkendende tilgang

Den anerkendende tilgang er centreret om at møde de unge med respekt og forståelse for deres individuelle oplevelser og perspektiver.

Personalet arbejder på at skabe en positiv dialog og give de unge en følelse af at blive hørt og set.

Det handler om at styrke relationen gennem empati og ved at anerkende deres følelser og ressourcer, hvilket bidrager til en positiv selvopfattelse.

Social færdighedstræning

Social færdighedstræning hjælper de unge med at udvikle og forbedre deres evner til at indgå i sociale relationer.

Dette omfatter både at lære at forstå og udtrykke egne følelser, samt hvordan man reagerer hensigtsmæssigt i samspil med andre.

Træningen kan også inkludere praktiske situationer som at øve sig i at kommunikere klart og løse konflikter på en konstruktiv måde.

Målet er at støtte de unge i at opbygge sunde relationer og udvikle deres sociale kompetencer.

En helhedsorienteret pædagogik på Trinbrættet

Stationens samlede pædagogiske indsats til unge med behov for særforanstaltninger er baseret på at møde dem, hvor de er, og arbejde systematisk med deres individuelle behov.

Kombinationen af skadesreduktion, Low Arousal, små skridt-metoder, anerkendelse og social færdighedstræning danner grundlaget for en støtte, der sigter mod både kortsigtede succeser og langsigtet personlig udvikling.

Fleksible støttemuligheder

Trinbrættet tilbyder unikke og individuelle løsninger til unge, der står i akutte og komplekse situationer.

Vores fokus er altid på den unges trivsel samt progression, vores fleksible og helhedsorienterede tilgang gør det muligt at imødekomme den unges individuelle behov, med støtte i forskellige former – 1 til 1 eller 2 til 1 – alt efter hvad der passer bedst til den unges forudsætninger.

Varierende tilbud til individuelle behov

Vores tilbud spænder fra korte intensive forløb, der hjælper med en tryg overgang til et af vore ordinær huse, der kan føre til en længerevarende anbringelse, som giver den unge den nødvendige ro og tryghed.

For unge med behov for ekstra komplekse behov, tilbyder vi afskærmede omgivelser, uden at gå på kompromis med vores grundlæggende principper og metoder.

Sammenhængende pædagogisk indsats

Vi anvender de samme gennemprøvede pædagogiske metoder som i vores øvrige huse, hvilket sikrer en sammenhængende og kontinuerlig indsats.

Vores tilgang er baseret på relationel pædagogik og en anerkendende metode, der fokuserer på den unges ressourcer og potentialer.

Tværfagligt samarbejde

Samarbejdet består af psykologer, socialrådgivere og sundhedspersonale, der arbejder målrettet med sigtet for at skabe de bedste forudsætninger for den unge.

Vi foretager løbende evalueringer og justeringer i dialog med den unge og pårørende, så vi sikrer, at vores indsats altid er relevant og effektiv.

Sammen finder vi forståelsen

Vi tror på, at den rette støtte og omsorg findes i tæt samarbejde.

Vores mål er at sikre, at hver enkelt ung får den bedst mulige hjælp til udvikling, uanset hvor kompleks deres situation er.

Vores mål er at skabe en struktureret og forudsigelig hverdag i et trygt og hjemligt miljø, hvor den unge kan føle sig sikker og forstået