Fælles sommertur - opholdssted Stationen Fælles sommertur - opholdssted Stationen Fælles sommertur - opholdssted Stationen Fælles sommertur - opholdssted Stationen

Fælles sommertur - opholdssted Stationen

Opholdssted Stationen - Dato: 05-08-2015

Stationens to afdelinger, Vonsbæk Station og Satellitten, er hver sommer på ferieture hver for sig. Disse ture går ofte til udlandet. Derudover arrangeres der en fælles tur et sted i Danmark, hvor begge afdelinger er af sted sammen. På den måde styrker vi både relationerne på de enkelte

De unge på de to afdelinger har som oftest de tætte relationer med dem de bor sammen med. På fællesturen vil vi gerne, at de unge også på tværs af afdelingerne, får mulighed for at danne gode og varende relationer baseret på fælles oplevelser, hygge og aktiviteter i naturen.

Tradition med succes Sidste års fællestur var en stor succes og gode traditioner skal holdes i hævd. Derfor valgte vi igen i år, at lade turen gå til Houens Odde Spejdercenter ved Kolding, som byder på mange forskellige ting i utrolig smukke omgivelser. Vi ankom mandag formiddag, hvor vi startede med at sejle i kano og kajak i Kolding Fjord.

Det var dog en noget vindblæst dag, så de tre timer der var afsat til aktiviteten, blev fordelt over eftermiddag og aften. Om eftermiddagen var det en stor udfordring, især for dem der sejlede i kano, at bevæge sig sikkert på havet under de bølgende omstændigheder.

Det røde hus Aftenturen, som foregik i kajakker, var noget helt andet; stort set havblik og en solnedgang over Gudsø Vig som man sent vil glemme. Vi sejlede over til øerne Kidholme, som lige nu er mågernes territorium, som ikke var helt tilfredse med vores ankomst. Der var også kun en enkelt ung, som valgte at gå i land. Han ville rigtig gerne se det lille røde hus midt på øen, hvor vi sidste år indtog vores eftermiddagskaffe.

Han fik derfor lov at gå i land, mens vi andre sejlede rundt og ventede på ham. Han var begejstret da han kom på vandet igen. Han havde set huset og et hvepsebo i jorden. Debutant med talent En af pigerne havde sin debut i kajak, men hun agerede som et naturtalent og padlede med den største naturlighed og sikkerhed rundt med os andre.

Aftenen blev sluttet af med bål og snobrød. Enkelte nåede også lige en aftendukkert i nærmest total mørke. Det var en stor oplevelse for både unge og voksne. Bueskydning og øksekast Tirsdag var der arrangeret aktiviteter fra tidlig formiddag. Vi startede ud med bueskydning og øksekast.

Det viste sig at flere af Stationen unge havde gode evner for begge dele. Faktisk var flere en del dygtigere end vores instruktører, som var lidt grønne. Vi havde en pige med, som har gået til bueskydning, så hun var naturligvis virkelig god til at ramme plet. Et par af drengene udviste gode evner i den gamle dyst, øksekast, og placerede mange flotte kast i blokken.

Tømmerflåde Efter en omgang middagsmad ved Nordhuset stod den på tømmerflådebygning. Det blev en virkelig god og stabil flåde, som alle var med ude at sejle på. Der blev kastet med vandmænd og nogle røg også i vandet med hjælp fra hinanden. Tømmerflådebygning af rafter og tønder kræver meget samarbejde og tålmodighed fra alle parter.

De unge var gode til, at tage en stor tørn og flere har nu lært at samle rafter ved hjælp af knob, sved og kræfter. Selv da vi skulle skille flåden ad deltog stort set alle unge, hvilket gjorde, at det gik hurtigt med at få det skilt ad og ryddet op efter os selv. Det var en stor fornøjelse at se alle samarbejde om flåden, både da den skulle samles og da den skulle skilles ad igen. Lune boller og kortspil Ved tømmerflådepladsen fik vi også besøg af Conny og Lasse, som begge hjalp til med at fremstille flåden og tage billeder.

Hen under aften blev det regnvejr, så det planlagte bål erstattede vi med lune boller og kortspil inden døre. Det er også en del af det at være på lejrtur, så vi hyggede alle i stuen i Nordhuset. De unge gik herefter tidligt og trætte i seng efter nogle udfordrende og oplevelsesrige dage ved skov og strand.

Vi sluttede af onsdag morgen med en god gang morgenmad og efterfølgende rengøring af hytten. Som arrangører af turen er vi virkelig glade og imponeret over de unges indsats og indstilling til hele turen.

Der blev knyttet nye bånd på tværs af afdelingerne, relationerne blev styrket, og flere har lært en masse nyt om praktiske ting, men så sandelig også om dem selv og hvad man kan udrette, hvis man arbejder sammen og hjælper hinanden.

Se meget mere om opholdssted for unge, og hvordan det kan være at bo på et opholdssted

Se mere om opholdsstedet og hvad vi kan gøre for dig